Effect van positie 1 in Google

ranking-search-engines
08
Feb
2013

Het effect van ranking op zoekwoorden

Het meten van ranking wordt voor veel websites steeds minder belangrijk. In plaats van te focussen op de ranking, wordt kwaliteit van de content en gebruikers ervaring steeds belangrijker.

Gebruikerservaring

Google heeft de afgelopen tijd benadrukt dat het meer gaat focussen op de gebruikerservaring van een website. Factoren zoals bijvoorbeeld time on site en bouncerate worden steeds belangrijker.

Gepersonaliseerde zoekresultaten

Een andere factor die meespeelt zijn de gepersonaliseerde zoekresultaten in zoekmachines. Factoren zoals de locatie en vorige zoekopdrachten hebben effect op de resultaten die getoond worden in zoekmachine.

Welk effect heeft de ranking in zoekmachines

In mijn vorige artikel heb ik beschreven dat het mogelijk is om de positie van een zoekresultaat te meten. Maar hoe belangrijk is de positie in zoekmachines? De onderstaande afbeelding geeft een lijst van (not provided) zoekwoorden met daar achter de positie.

ranking-conversie

Het verschil in conversie tussen de eerste positie en de tweede positie is aanzienlijk. Opvallend is de stijging bij positie 4. Dit komt doordat Google Places vermelding mee worden geteld in de zoekresultaten en regelmatig pas starten op de vierde positie.

Wat zegt dit allemaal

Dit artikel is een beetje open deuren in trappen, omdat Google juist zo groot geworden is door de beste zoekresultaten boven aan te plaatsen. Als ze dat niet zouden doen, dan zou het snel voor ze afgelopen zijn.

Een andere conclusie kan zijn dat zoekmachine gebruikers het eerste resultaat automatisch al beste beschouwen, waardoor het conversie percentage hoger ligt bij de eerste positie. Het doel van dit artikel was aan te tonen wat voor een effect positie heeft in zoekmachines.

Laat een bericht achter

De velden met een * zijn verplicht.

*

Contact
Ik ben altijd opzoek naar nieuwe projecten. Benieuwd of we wat voor elkaar kunnen betekenen? Neem contact op.