Verbeteren van conversie door middel van A/B testing

conversie-optimalisatie
20
May
2013

Meten is weten

Om de effectiviteit van je website te vergroten is het belangrijk om voortdurend te testen en optimaliseren. Ik ben van mening dat een website nooit af is en er altijd iets te verbeteren is. A/B testen is een manier om verschillende variabelen te testen en te zien welke combinatie het meest effectief is.

Met behulp van een A/B test kan een gevoel bevestigd of verworpen worden. De kleinste veranderingen zorgen meestal voor het grootste verschil. In dit artikel zal ik beschrijven wat een A/B test is, wat te testen, hoe we gaan meten en hoe te beginnen.

Wat is een A/B test

Een A/B test is een vrij eenvoudig concept. Je maakt twee verschillende versies van een website. Dit kan zoiets eenvoudigs van een andere koptekst, andere header afbeelding, verschillende onderwerpregels in een email of twee verschillende landing pagina’s.

Waarom A/B testing

Er zijn verschillende redenen waarom je een A/B test zou starten op je website:

  • Geen enkele website is hetzelfde.  Wat voor de ene website werkt hoeft nog niet voor de andere website te werken.
  • Een website is nooit af. Het internet is constant in ontwikkeling. De eisen van de bezoeker zijn elk jaar weer anders. Het constant optimaliseren van je website zorgt ervoor dat je bezoekers de meeste prettiger op jouw website geeft.
  • Met behulp van A/B testen kan je cijfermatig onderbouwen wat wel en niet werkt. Geen onderbuik gevoel of eeuwige discussie. Beslissingen kunnen worden genomen op basis van resultaat (conversies)!
  • In tegenstelling tot offline media is het relatief eenvoudig om verschillende varianten te testen en hier snel op inspelen.

Google Website Optimizer

Eén van de bekendste tools waar websites mee getest kunnen worden is Google Website Optimizer. Deze tool  is gratis. Bij Google Website Optimizer kan je kiezen voor een A/B test of een multivariate test. Bij een A/B experiment kies je ervoor om verschillende versies van één pagina te testen. Met een multi variate test kan je meerdere  onderdelen van een webpagina testen (bijvoorbeeld een titel en een button) testen.

Na het instellen van je test vraagt Google Website Optimizer verschillende codes op je website te installeren. Allereerst moet je een code installeren op je testpagina. Daarnaast moet je de onderdelen die je wilt testen op een pagina labellen met een stukje code. Tenslotte moet je een conversiepagina bepalen en daar een code op installeren.

Bij het instellen van de conversiepagina moet je voor jezelf helder hebben: Wat wil ik meten? Klikken of conversies? Bij klikken is het logischerwijs de pagina achter die een button te meten. Bij conversies stel je de bedankpagina in als doelpagina (bijvoorbeeld na het invullen van een contactformulier).

Conclusie

A / B testen is een continu proces. Elke test die je opzet doe je nieuwe kennis op en probeer je in de toekomst toe te passen. Met behulp van A / B-testen helpen te zien wat werkt, zodat u uw marketing inspanningen te verbeteren. Een interessante website waar ik veel inspiratie uit haal: Which test won. Wekelijks worden hier nieuwe resultaten van een A/B test geplaatst.

Laat een bericht achter

De velden met een * zijn verplicht.

*

Contact
Ik ben altijd opzoek naar nieuwe projecten. Benieuwd of we wat voor elkaar kunnen betekenen? Neem contact op.